یکشنبه 17 تیر 1403 - 8:21 بعد از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 210
نویسنده پیام
behnam66 آفلاین

اموزش
ارسال‌ها : 65
عضویت: 15 /7 /1392
محل زندگی: رشت
سن: 26


مراحل اولیه رانندگی

درست در خودرو بنشینید و پیاده شوید

به اطراف نگاه کنید و وقتی خطری نبود به سمت خودرو بروید، با دست چپ دستگیره خودرو را بگیرید و درب را باز کنید. پای راست و قسمت راست بدن خود را در داخل خودرو قرار دهید و به آرامی بنشینید. برای پیاده شدن نیز با دست راست دستگیره درب خودرو را باز کنید، با دست چپ دسته در را نگه دارید، نگاهی به عقب بیندازید و اگر خطری نبود، درب را باز کنید، پای چپ و قسمت چپ بدن خود را بیرون ببرید و پیاده شوید.

صکآدررآآت

صکآدررآآت اولین اصلی است که همیشه در آموزش رانندگی برای مبتدیان توضیح داده می شود؛ البته در اولین جلسه عملی. این کلمه تمام آنچه را که باید برای شروع یک رانندگی بی خطر و مطمئن رعایت کنید، نشان می دهد. یعنی باید صندلی را بر اساس قد و قواره خود تنظیم کنید؛ کمربند ایمنی را ببندید؛ آینه ها را تنظیم کنید؛ دنده را خلاص کنید؛ خودرو را روشن کنید و راهنما بزنید؛ آینه ها را بررسی کنید و آماده حرکت شوید و در نهایت ترمز دستی را پایین بکشید و حرکت کنید.

تنظیم کردن صندلی، فرمان خودرو و آینه ها بر اساس قد راننده اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا باعث می شود که راننده روی خودرو کنترل و اشراف کامل داشته باشد و در مواقع لزوم بتواند درست و به جا عکس العمل نشان دهد. در حقیقت وقتی درست در صندلی بنشینید، فاصله شما از فرمان درست تنظیم می شود؛ پاهایتان در فشار قرار نمی گیرند. بدن و دستان شما تا و خمیده نمی شوند و شما به خوبی همه قسمت های خودرو را در کنترل دارید.

فرمان را درست بگیرید

یکی دیگر از مواردی که در آموزش رانندگی برای مبتدیان باید به آن اشاره کنیم، نحوه صحیح گرفتن فرمان خودرو است. وقتی فاصله خود با فرمان اتومبیل را به درستی تنظیم کردید، اکنون باید فرمان را در دست بگیرید. بهترین حالت گرفتن فرمان در دست به شکل ساعت 10 و 10 دقیقه است. هرگز فرمان را از داخل نگه ندارید؛ زیرا در حرکت های سریع و در چرخش ها، دستان شما گیر می کند و حوادثی را رقم می زند.

نوبت به حرکت می رسد

برای حرکت هم باید پدال ها را بشناسید و هم دنده ها را. در ادامه آموزش رانندگی برای مبتدیان هر یک از این دو فاکتور مهم برای حرکت دادن خودرو را توضیح می دهیم

پدال ها

از چپ به راست پدال کلاچ، ترمز و گاز قرار دارند. با پای چپ پدال کلاچ و با پای راست پدال های ترمز و گاز را کنترل می کنید. پدال کلاچ برای حرکت اولیه و تعویض دنده ها است؛ پدال گاز برای گاز دادن بیشتر به خودرو و بالا بردن سرعت خودرو و پدال ترمز نیز برای کم کردن سرعت و در نهایت توقف کامل است.

دنده ها

آموزش رانندگی برای مبتدیان همیشه با خودرو های دنده ای است. همه خودرو ها دارای 5 دنده + دنده عقب هستند. دنده ها در سرعت های مختلف عملکرد خودرو را تنظیم می کنند.

دنده یک : به سمت چپ بالا / از 0تا 25 کیلومتر در ساعت

دنده دو : از یک مستقیم پایین/ از 25 کیلومتر تا50 کیلومتر در ساعت

دنده سه : از دو خلاص و مستقیم بالا/ از 50 کیلومتر تا 75کیلومتر در ساعت

دنده چهار : از سه مستقیم پایین/ از 75 کیلومتر تا105 کیلومتر در ساعت

دنده پنج : از چهار خلاص و راست بالا/ از 105 کیلومتر به بالا

دنده عقب (R) : سمت راست محوطه خلاص انتهای فنر پایین

برای حرکت کردن همیشه باید در دنده یک باشید؛ البته قبل از حرکت و در زمان استارت زدن باید دنده خلاص باشد. پس از حرکت برای بالا بردن سرعت خودرو ابتدا به دنده دو می روید و بعد با توجه به سرعتی که دارید، دنده را تعویض می کنید. توجه داشته باشید که برای هر بار تعویض دنده باید کلاچ را تا ته با پای چپ نگه دارید. بالا بردن دنده ‌ها همگی شبیه به هم است؛ فقط باید جای دنده را یاد بگیرید و بهترین سرعت هر دنده را بدانید و به ترتیب دنده را عوض کنید.

دنده خلاص: منظور از خلاص کردن دنده وضعیتی است که دنده به راحتی به سمت چپ و راست حرکت می کند.

ترمز دستی را فراموش نکنید

ترمز دستی همان اهرمی است که در سمت راست راننده و بین دو صندلی جلو قرار دارد. این اهرم یک دکمه دارد که برای پایین کشیدن ترمز دستی و حرکت خودرو باید دکمه را به داخل فشار دهید. در زمان توقف نیز ترمز دستی را باید بالا بکشید.

چگونه حرکت کنیم؟

وقتی صکآدررآآت را رعایت کردید، دنده را خلاص کردید و استارت زدید و خودرو را روشن کردید؛ باید آرام آرام برای حرکت کردن آماده شوید. راهنما را به سمت پایین (خروج از پارک راهنمای چپ) بزنید، دنده یک را جا بزنید و به آرامی فرمان را بچرخانید تا از پارک خارج شوید. حواستان به خودروهایی که در حال عبور هستند، باشد و به آرامی خود را وارد لاین حرکت کنید.

راهنما را فراموش نکنید

شما برای هر کاری که می خواهید پشت فرمان انجام دهید، باید از قبل به سایر رانندگان اطلاع دهید. می خواهید به چپ بپیچید، راهنمای چپ را بزنید، می خواهید به راست بپیچید، راهنمای راست را بزنید، می خواهید توقف کنید، چراغ چشمک زدن (فلاشر) را بزنید. به طور کلی راهنما زدن را جدی بگیرید. راهنما یک وسیله تزئینی و اضافی نیست؛ شما باید همیشه ۱۰۰ متر مانده به تغییر مسیر راهنما بزنید. برای اعمال هرگونه تغییر در شکل رانندگی کردن تان باید از راهنما استفاده کنید تا باقی رانندگان بدانند که شما دقیقا چه کار می خواهید کنید. تصور نکنید که خودتان به تنهایی در خیابان رانندگی می کند، حقوق باقی رانندگان را جدی بگیرید و رعایت کنید.

چگونه بایستیم؟

برای آموزش حرفه ای رانندگی، باید چگونه ایستادن را هم شرح دهیم. خیلی ساده است؛ ترمز را به آرامی فشار دهید. وقتی سرعت به زیر پانزده کیلومتر رسید، پای چپ را روی کلاچ بگذارید و دنده را خلاص کنید. سرعت ماشین را صفر کنید و در نهایت توقف کنید.

البته آموزش رانندگی برای مبتدیان شامل موارد دیگری نیز می شود؛ مثلا دنده عقب رفتن، دور یک فرمان زدن، دور دو فرمان زدن، پارک دوبل و ... که توضیح آنها در این مجال نمی گنجد


جمعه 09 آبان 1399 - 19:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :